Goed letten op volume en articulatie

Bij het 87e lustrum van de Universiteit Leiden hoort een bijzonder theaterfestival. Deelnemende studenten zijn al druk bezig met de voorbereidingen.

Laatste nieuws dinsdag 8 juni
Augustijns Theater wint lustrum theaterfestival!

‘Tranen zonder rede’
Plaats: LAKtheater
Data voorronden: woensdag 7 april, woensdag 21 april, woensdag 12 mei
Finale: dinsdag 8 juni
Jury: per keer een wetenschapper, student en cultuurprominent uit Leiden
Lakthteater.- Theaterfestival Tranen zonder rede; 9 deelnemers – 3 voorronden! 

Storm in het Lipsiusgebouw
Zomaar een donderdagavond in het Lipsiusgebouw. Het is negen uur; groepjes mensen maken aanstalten om een voorstelling te bezoeken in het LAKtheater. Niets aan de hand, lijkt het. Maar in een lokaal twee verdiepingen hoger is het voor vier leden van het Augustijns Theater even windkracht twaalf.

“Het stormt, het regent, het waait, kortom: narigheid. En jullie proberen hier tegenin te rennen. Doe het in slow motion, maak volle bewegingen”. Aan het woord is regisseur Oscar Seip. Als door zijn toedoen de storm eenmaal is gaan liggen, is daarmee de warming-up afgelopen. Lichaam en geest zijn losgemaakt; de repetitie kan nu echt beginnen.

Grote finale op 8 juni in het LAKtheater
Seip en zijn acteurs zijn druk in voorbereiding voor het theaterfestival ‘Tranen zonder rede’, dat het LAKtheater ten ere van het 87e lustrum van de Universiteit Leiden organiseert. De opdracht hierbij luidt: maak en speel een voorstelling van twintig à dertig minuten op basis van het thema ‘Kunst tussen ratio en emotie’.

Het Augustijns Theater – een subvereniging van Augustinus – is een van de negen theatergroepen die besloten om gehoor te geven aan deze oproep. Seip schreef aan de hand van het thema een stuk, zocht hier acteurs bij, en werkt sindsdien met zijn team toe naar eerst de voorronden, en uiteindelijk – als alles volgens plan verloopt – de grote finale die op 8 juni wordt gehouden in het LAKtheater.

Deelnemende groepen:

• Augustijns Theater
• Happeningteam NSL
• The dramaqueens (opleiding Engels)
• ISN-R Theatre Group
• Bi Ver (alumni)
• L.S.T. Minerva
• Onderhuids (opleiding Archeologie)
• SSR
• Catena

Moeilijk te verwezenlijken idealen
Maar eerst moet er dus nog even flink gerepeteerd worden. Het doel van deze bijeenkomst is om een idee van het stuk te krijgen, en om te kijken of alles wel binnen de tijd past. En dus wordt onder toeziend oog van Seip elke scène doorlopen. Te beginnen met een monoloog van een jonge vrouw die ‘niets meer om voor te strijden, om voor te sterven’ heeft.

Hoe moeilijk is het om in onze tijd nog idealen na te streven, en om deze ook nog eens te verwezenlijken? De hoofdpersoon voelt zich hier machteloos bij, en is bereid om drastische maatregelen te nemen om toch gehoord te worden. Ze besluit een tram te gijzelen. Haar tegenspelers zijn ondanks deze vastberadenheid weinig onder de indruk. “Ben jij nu zo’n ‘wereldverbeteraar”?

Wedstrijdgevoel
Enkele dialogen en een ontknoping later wordt gesproken over de akoestiek van het LAKtheater, waar het allemaal moet gebeuren. Seip: “Je moet daar goed op je volume en articulatie letten”. Hij heeft er vertrouwen in dat ze door de voorronden heen komen: “Een geheim wapen hebben we niet echt, maar we hebben wel gewoon vijf heel goede acteurs”.

En die kan Seip goed gebruiken, want er zijn dit jaar maar liefst acht tegenstanders –voornamelijk studie- en studentenverenigingen – waartegen zijn team moet strijden om de wisselbokaal, die nu nog in handen is van NSL. Is er eigenlijk sprake van een onderlinge concurrentiestrijd tussen de verenigingen? Seip: “Het is wel een wedstrijd natuurlijk, en die wil je winnen. Maar het is niet zozeer dat we per se één bepaalde vereniging willen verslaan. Het voornaamste is dat we ons stuk met het publiek kunnen delen”.

Lars de Kruijf

Be Sociable, Share!

Leave a Reply