Een echte Rembrandt, voor maar vijf euro

Jonathan den Otter (21) heeft het handelen in kunst goed onder de knie. De jonge kunstgeschiedenis student is onlangs voor zichzelf begonnen en heeft zijn eerste succes al behaald. ‘De Rembrandt die ik voor ruim vijf euro op de kop wist te tikken, dat gaf de doorslag.’

Vertel, waar hou jij je op het moment precies mee bezig?
‘De afgelopen weken ben ik erg druk geweest met het opzetten van mijn eigen kunsthandel. Prenten inkopen op veilingen, al het werk op de website zetten, contacten leggen en onderhouden: er komt veel bij kijken. Een tripje naar Londen staat ook in de planning, daar zal ik een paar werken aanbieden bij veilinghuis Christie’s.’  

Wil je meer weten over de opleiding kunstgeschiedenis in Leiden

Klinkt goed. Maar is het wel te combineren met je studie?
‘Soms zit het elkaar een beetje in de weg, de handel en mijn studie kunstgeschiedenis. Maar er is ook veel overlap.

Zo heb ik onlangs mijn bachelorscriptie geschreven over de achttiende-eeuwse prentkunst, waar mijn handel zich ook op richt. Nog een paar vakken en dan ben ik klaar, gelukkig, want de kunsthandel komt toch op de eerste plaats. Ik heb vaak het idee dat docenten mij als een ongemotiveerde student zien, want in de collegebanken ben ik weinig te vinden. Maar naast de studie ben ik ontzettend veel met kunst bezig.’

Hoe is het om je eigen bedrijf te hebben?
‘Het is heel anders dan een baantje in loondienst, want je hebt geen vast inkomen. Soms verdien je in een keer heel veel, soms wekenlang bijna niets. Als student is dat eigenlijk wel prima, je hebt nog maar weinig vaste lasten waar je rekening mee moet houden. Daarnaast ben ik nog relatief jong voor een kunsthandelaar, maar ik heb dat nooit als negatief ervaren. Zo’n jong ventje met interesse in kunst, dat weet de oudere garde toch wel te waarderen. Al schiet het soms in het verkeerde keelgat: ik heb al een paar keer in een situatie gezeten waarbij iemand boos werd omdat ik hem of haar bijvoorbeeld verbeterde.’

Waarom ben je een kunsthandel begonnen?

‘Kunst is mij met de paplepel ingegoten: mijn vader en mijn stiefvader zijn kunstenaars en namen mij vaak mee naar musea, ateliers of openingen van galeries. Zelf op verjaardagen ging het alleen maar over kunst en bestond het bezoek vooral uit kunstenaars. Het handelen zit ook in de familie: zo was ik als zesjarige al druk bezig met het verkopen van spulletjes aan mijn moeder. Op mijn zeventiende besloot ik echt iets met kunst te willen doen en begon ik met het in- en verkopen van prentjes op veilingen. Later kwam de studie kunstgeschiedenis erbij, maar met het handelen ben ik nooit gestopt.’

En toen?
‘Afgelopen jaar ben ik stage gaan lopen bij Laurentius, een prentenhandelaar in Middelburg. Daar heb ik ontzettend veel gezien en geleerd, het heeft me echt over de drempel heen geholpen. Na veel brainstormen, bellen en overleggen met Frans Laurentius heb ik besloten zelf een kunsthandel te beginnen. Ook omdat ik het handelen via veilinghuizen ‘te droog’ vond worden: je brengt iets van A naar B, zonder contact te hebben met klanten. Bij een kunsthandel is er meer interactie, je leert je klanten kennen en bouwt een heel netwerk op.’

ets rembrandtAl bijzondere ontdekkingen gedaan?
‘De meest bijzondere aanwinst, die ook de doorslag gaf voor de start van mijn eigen handel, is de ets van Rembrandt die ik op een veiling kocht. Ik ontdekte het prentje in een map vol grafiek en heb er omgerekend maar vijf euro voor betaald. De ets heb ik kunnen doorverkopen voor een bedrag dat een behoorlijk stukje hoger lag, wat voor mij meteen een mooi startkapitaal was.’

Wil je in deze branche blijven werken, of heb je andere toekomstplannen?

‘Eigenlijk wil ik de komende jaren meer de kant van de hedendaagse kunst op en onder andere werken van mijn vader gaan verhandelen. Of ik kies juist voor de oude meesters en een specialisatie in schilderijen. Maar voorlopig hou ik het bij prenten: daar weet ik nu veel vanaf en er is weinig concurrentie’

Nog tips voor studenten die ook de handel in willen?

‘Blijf in het begin vooral met tientjes werken: kleine investeringen, zodat mogelijk verlies niet al te groot zal zijn. Zodra je meer ervaring en kennis hebt kan je grotere risico’s gaan nemen. En bedenk dat er veel tijd overheen gaat voor je iets terugverdient, er gaan eerst veel investeringen aan vooraf. Ik kan het ook zeker aanraden een stage of baantje te regelen bij een kunsthandel, daar leer je ontzettend veel. De praktijk is belangrijk, dat leer je niet uit een boek. En het handelen, dat moet wel een beetje in je bloed zitten.’

Een deel van de collectie van Jonathan is al te zien op de website van zijn kunsthandel

 

Be Sociable, Share!

Leave a Reply