Leiden Culinair in een nieuw jasje

23 tot en met 26 juni 2011 viert Leiden culinair de 25e editie. Onder leiding van een nieuwe organisatie is het festival in een nieuw, of misschien beter gezegd, oud jasje gestoken. Deze verandering wordt niet alléén maar met positieve geluiden ontvangen. uNews legt organisator Paul Dirkse (43) twee punten van kritiek voor.

Garenmarkt andere uitstraling
Dit jaar vindt Leiden culinair tegelijk met de Lakenfeesten plaats en iets eerder dan normaal. Maar de datum is niet de enige verandering. De hele Garenmarkt zal dit jaar een andere uitstraling hebben. Waar voorheen alle deelnemers hun eigen mini-restaurant opbouwden, zullen ze dit jaar alleen een uitgiftepunt hebben. Alle restaurants krijgen een identieke stand op het plein; de bezoekers kunnen plaatsnemen op de centrale terrassen, en bij de stands verschillende gerechtjes afhalen.

Tijd voor iets nieuws
Volgens de organisator heeft deze verandering meerdere redenen. De afgelopen jaren werd het festival steeds grootser en mooier. De aankleding was al leuk om te zien en kwam de sfeer wel ten goede, maar zorgde ook voor een hoge kostenpost. Voor nieuwe deelnemers was het lastig om in te stappen. Daarnaast had de organisatie van Dirkse het idee dat het tijd werd voor een nieuwe prikkel: “Het was een beproefde formule maar we hadden wel het idee dat de rek eruit was, het was tijd voor iets nieuws”.

Twee punten van kritiek
In de nieuwe opzet dalen niet alleen de kosten voor de deelnemers, ook de bezoekers hoeven minder diep in de buidel te tasten. De gerechtjes mogen namelijk niet duurder zijn dan €7,50. In combinatie met de opzet van centrale terrassen moet het proeven van verschillende gerechtjes van verschillende restaurants toegankelijker worden. Hoewel dit allemaal vrij logisch lijkt, klinken er in de wandelgangen wel enkele punten van kritiek. De twee belangrijkste daarvan zijn voorgelegd aan Dirkse.

  1. Restaurants krijgen in de nieuwe opzet niet meer de kans hun eigen sfeer uit te dragen en daarmee klanten te binden.
    "Er zijn restaurants waarbij het allemaal draait om het demonstreren van gerechten, dat waar ze het beste in zijn. Voor die restaurants is het nu veel makkelijker om mee te doen, niet voor niets hebben we negen nieuwe deelnemers. Aan de andere kant zijn er ook restaurants die sterk leunen op een formule en de aankleding, zoals Koetjes en Kalfjes bijvoorbeeld. Ik kan begrijpen dat die restaurants zeggen dat dit concept lastig voor ze is omdat ze hun herkenbaarheid nodig hebben. Voor hen is het minder interessant om mee te doen.”
  2. Het festival zal nu meer gaan draaien om lekker drinken met je vrienden en als je honger krijgt een sateetje halen op een kartonnen bordje.
    “We kunnen gedrag niet voorspellen dus dat is een risico ja. Aan de andere kant kwamen er de afgelopen jaren ook steeds meer mensen om alleen een biertje te doen. Die aten niks en dan loop je als festival je doel voorbij. Met dit nieuwe concept proberen we het juist te voorkomen, meer beweging te krijgen. We maken het niet té comfortabel om te zitten, er doen meer restaurants mee dan ooit, de prijzen zijn relatief laag en de live muziek begint niet voor 21.00. Hiermee hopen we juist bij te dragen aan meer eten en minder drinken.”

Mooi feestje voor de stad
Kritiek of niet, Dirkse ziet ook deze editie positief tegemoet. De organisatie verwacht dat het festival ook dit jaar een succes wordt en doet er alles aan om dat te bewerkstelligen. Dirkse: “Je kunt natuurlijk niet alles beïnvloeden maar verder probeer je gewoon een mooi feestje voor de stad te maken.”

Be Sociable, Share!

Leave a Reply